Det kan være svært at adskille ægte helse fra smarte modetendenser når juicekure og lignende toner frem på de sociale medier og lover udrensning af kroppen. Derfor vokser skepsis og måske ligefrem modreaktioner selvfølgelig også. Findes udrensning overhovedet? Hvad er det, man udrenser – og hvordan kan det lade sig gøre? 

Kort fortalt

At sige, at kosten kan udrense kroppen, har omtrent samme logik som at sige, man kan spise sig slank. Ligesom der ikke er meget mad, man direkte taber sig af at spise, er der heller ikke selve råvarerne, der renser kroppen.

Men ligesom vi kan godt kan blive enige om, at vægten hænger sammen med indtag, hænger organernes overskud også sammen med, om vi belaster dem eller ej.

Der er nemlig masser af råvarer, der belaster mere end andre; nogen, der belaster rigtig meget; og nogen, der slet ikke gør. Så ‘udrensning’ er altså hvad, der sker, når man undgår de belastende fødevarer og giver organerne overskud.

Organerne har nemlig selvrensende og stabiliserende processer, som man kan bakke op omkring. Måske vigtigst, og i hvert fald meget markant, er “det migrerende motorkompleks”, som er det, tyndtarmen gør, når den ikke fordøjer. Det er et “renseprogram”, der er afgørende for at vedligeholde og genopbygge tarmtrådene (“villi”).

Kritikken vs resultatet

Noget af kritikken mod begrebet udrensningskost går på den logik, at hvis kroppen kan stabilisere sig selv, så er det også underordnet, hvad man spiser. Altså at kroppen forbliver status quo uanset type af indtag.

Men det kræver mange ressourcer for kroppen at opretholde balancen, og den kan ikke altid følge med (ligesom leveren heller ikke er i balance uanset mængden af alkohol).

Det er ikke kun et spørgsmål om kroppen bliver syg eller ej, men hvor meget overskud, energi og velvære den har – så den også kan nå at genoprette muskler, sener og led.

Jo mindre energi kroppen skal bruge på at genvinde balancen – desto stærkere, sundere og mere robust kan den blive.

Erfaringerne viser, at undgår man de belastende fødevarer, bliver man hurtigt smidigere, mindre øm, sover bedre, får mere energi og at gamle skavanker, man har lært at leve med, kan forsvinde.

Resultater og reaktioner er mange og meget individuelle. Men du vil blive overrasket over, hvor godt et fordøjelsessystem kan fungere, og hvor rart det føles.

Når nogen har prøvet at udrense men opgivet og stadig forholder sig skeptiske, går kritikken som regel på, at de får hovedpine af kosten. Jeg vil dog holde fast i, at får man hovedpine af at undgå kaffe og spise mange grøntsager – så er der ekstra god grund til at gøre det. Hovedpinen er kun midlertidig.

Hvordan ser kosten ud – og hvorfor:

Kosten skal være letfordøjelig

Det tager ca fire timer for mavesækken at fordøje et normalt måltid. Spiser du et nyt måltid inden da, sender mavesækken det “gamle” måltid videre, lige gyldig hvor langt den er nået med at fordøje det. Det er et faktum, at tarmsystemet dermed ikke kan nå at gøre sin del – at fordøjelsen dermed sænkes eller går i stå og at føden bogstavelig talt kan sidde fast i afkroge af tarmsystemet i mange måneder – og kroppen ikke få nok næring ud af maden.

Kosten skal være basisk

Al kost har en pH-værdi. Og det har alle sygdomme eller dårlige tilstande i kroppen også. Når man ser på, at alt fra livsstilssygdomme, gigt, betændelse og til sygdomme som cancer, trods de ikke alene kan forklares med dette, er en tilstand af syre, synes jeg der er god grund til at prøve en ren basisk kost af, og se hvordan kroppen reagerer.

Kosten skal være vegansk

Dette kan hurtigt forklares netop ud fra de to første punkter – det er letfordøjeligt og basisk. Samtidig giver dette punkt et godt peg om, hvad man skal spise: Masser af flotte, friske, sprøde og saftige grøntsager – tilberedt på en masse lækre måder. Ikke dårligt, vel?
At du skal undgå mejeriprodukter har også meget at gøre med, hvad der sker med mælkens næring efter pasteurisering. Der er et blogindlæg om det for sig selv.

Undgå sukker og hurtige kulhydrater

At stabilisere sit blodsukker er foruden sundt, nærmest forudsætningen for at kunne klare ovennævnte punkter. Følelsen af at gå sukkerkold kommer ikke af et lavt blodsukker men af et faldende blodsukker – og giver cravings, humørsvingninger og manglende koncentration. Så der er ingen grund til at sende blodsukkeret i vejret i første omgang.

Hurtige kulhydrater som mel (dermed også brød og pasta), ris og kartofler reagerer ligesom sukker. Det gør de fordi sukker bare er en form for raffineret hurtig kulhydrat, altså noget der omsættes hurtigt til sukker i blodet for derefter at virke som kortvarig energi.

Undgå stimulanser som kaffe, alkohol og rygning

Rygning og alkohol burde sige sig selv.

Mange tror og føler, at kaffe giver energi. Men den er total næringsfattig og giver altså i virkeligheden ikke rigtig noget. Derimod hindrer den organerne, især nyrerne, i at falde ned – og det giver altså evnen til at kunne forblive stresset i længere tid. Det føles smart for mange! Men er hårdt for kroppen.

Overordnet om stimulanser kan man sige, at de ofte bruges til at dulme følelser med, hvorfor humørsvingninger er en del af “udrensningen”.

Undgå grøntsager fra natskyggefamilien

…dvs svampe, tomater, peberfrugter, aubergine mm. da de, ligesom sukker, fodrer candida-kulturen i tarmen. Og et forløb med udrensning skal være en periode, hvor man opbygger tarmens naturligt gode bakteriekultur, nemlig mælkesyrebakterierne, som bekæmper candida.

Hvad må man så spise?

Hovedsageligt de resterende grøntsager. Derudover må man spise quinoa, linser og bønner samt brune, røde eller sorte ris.

Det, der hjælper mange, er helt lavpraktisk at erstatte det, der er svært at undvære. Erstat almindelige kartofler med søde kartofler, som man gerne må spise; hvide ris med brune; almindelig mælk med mandelmælk/havremælk osv, kaffe med kogt vand med lidt ingefær i, e.l. – så du ikke føler, du mangler alle rutiner på een gang.

Om morgenen kan man spise hirsegrød; grød af havre, der har har ligget i blød natten over; chia-grød eller boller bagt af grød. Der er opskrifter på bloggen.

Det er rigtig godt at sørge for kun at spise 2-3 måltider om dagen, så der går minimum 4 timer imellem måltiderne.

Hvad er det, man udrenser?

Når kroppen og især fordøjelsen ikke får nye, hårde opgaver at arbejde med, begynder den at tage fat på “gamle” ting. Det lyder måske flippet, men det er et faktum, at der opstår klumper i tarmene, hvor gamle madrester kan sidde fast i op til flere år.

Inflammationer og urinsyre er syre fra indtagede animalske produkter – og de sætter sig især i sener og led – på trods af, at kroppen egentlig burde kunne nedbryde syren også. Så det får den altså overskud til at indhente under en udrensning. Derfor mindskes syre, inflammation og spændinger fra leddene.

Vigtigst er det, at fordøjelses-systemet og de udrensende organer får en pause og kan lade op. Det lover jeg, kan mærkes.

INSPIRATION

På bloggen er der opskrifter på brød uden mel, små desserter uden sukker og vegansk pålæg – og andre indlæg om hvorfor.

Vi kan hurtigt blive enige om, at sådan en kost ikke kan skade nogen. Så hvorfor ikke prøve den i en lille måneds tid, i hvert fald én gang i dit liv?

Savner du inspiration, så tjek @kropsrummet og #røvfuckingsundt ud på Instagram.

Virker det uoverskueligt, så spørg din kropsterapeut, hvilken del af dette, der er det vigtigste for dig.

God fornøjelse!

Pesto af solsikkekerner og ramsløg

 

Mere inspiration:

http://www.sundbalance.dk/vi-skal-af-med-skidtet

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/nyrer-og-urinveje/om-nyrer-og-urinveje/nyrer-og-urinveje/

SaveSave