Hvordan behandler Body SDS angst?

SpørgsmålKategori: Symptomer og diagnoserHvordan behandler Body SDS angst?
Andreas Lassithiotakis Staff spurgte for 12 måneder siden

Kan Body SDS gøre noget mod angst?

1 svar
Andreas Lassithiotakis Staff svarede for 12 måneder siden

Lad mig først skrive lidt om hvad angst er…
For angst kan komme til udtryk meget individuelt, og kan for mange virke som en uoverskuelig størrelse, når den rammer.

Aller først lidt om symptomerne:

Der er symptomer, der minder om nervøsitet – rysten, svedige hænder, svimmelhed, bløde knæ eller en fornemmelse af at stivne.

Der er symptomer, der minder om tvangstanker – der kan komme tanker, vi knap nok vidste vi havde eller som vi på andre tidspunkter godt ved ikke er rigtige og pludselig fylder de det hele.

Og der er symptomer, der minder om stress – hjertebanken, høj puls, flygtige tanker.

Udover at det kan være helt forskelligt, hvad angsten trigges af, kan to med denne diagnose have et vidt forskellig udvalg af ovenstående symptomer.

Men der er nogen fællestræk, nemlig det at symptomerne eskalerer, så vi føler, vi ikke har kontrol… Det kan være, det kun er kroppen, der føles ude af kontrol, det kan være, det kun er tankerne eller det kan være det hele. Som regel føles krop og hoved i hvert fald meget langt fra hinanden. Og næsten altid bliver vejrtrækningen påvirket.

I bund og grund er angst en grundfølelse, som starter en fysiologisk mekanisme, der gør at kroppen er på vagt efter farer. Alle disse symptomer er altså naturlige, men er fra naturens side ment som en kortvarig tilstand indtil faren er ovre og kroppen kan ånde lettet op.

Derfor er det vigtigt at se på, hvorfor angst-tilstanden bliver mere permanent. Det tror jeg dog ikke handler om at blive klogere og “knække koden”, men at mærke grunden som en kropslig fornemmelse og kunne slippe den.

En pointe med at opremse symptomerne, er at mens jeg ofte har det princip, at man skal behandle årsagen fremfor symptomerne, er det snarere omvendt med angst. Selvom man finder og forstår anledningen, kan symptomerne stadig være der – nærmest som om de er gået i baglås.

Behandler vi derimod symptomerne, forsvinder følelsen af angst ofte!

Og da symptomerne hænger sammen i en naturlig kropslig mekanisme, så er det nærmere en cirkel, der bare skal brydes, før alle symptomerne slipper.

Kernen ligger i vores stresshormoner, fx adrenalin og kortisol, som kommer fra binyrerne og kan sætte sig fast rundt om organsystemet.

Nøglen til at bryde denne cirkel ligger bl.a. i vejrtrækningen. Det er nemlig vores “hvileåndedræt”, som igen renser ud i dette hormonelle system, så vi ikke bliver ved med at lede efter farer.

Hvis vi lærer vejrtrækningen godt at kende og øver vores hvileåndedræt, så kan symptomerne ikke eskalere. Hvis ikke vejrtrækningen bliver påvirket, så gør tankerne det meget ofte heller ikke – og kroppen kommer ikke til at føles ude af kontrol.

På vej mod bedring føles det oftest som om, man bliver gode venner med de symptomer, man mærker. For kroppen sender ikke de signaler, som symptomerne er, uden grund. Det, man mærker som angsten, er ofte kroppens forsøg på at genetablere kontakten med kroppen.

Det er derfor, angsten for angsten er den værste fjende, og når først man ikke frygter angsten, bliver den sjældent særlig mærkbar.

Jeg har indtil nu sagt at angst føles som noget, der er ‘ude af kontrol’ og at man skal bryde cirklen, så vejrtrækningen ikke kommer ‘ud af kontrol’.
Når man når dertil, føles det dog nærmere som om, at man netop kan lade kroppen komme ud af kontrol og faktisk bare følge med kroppen, uden at føle, det er ubehageligt.

Kontrollen er oftest mental, og angsten er jo meget fysisk. Når man slipper den mentale kontrol, kan man stole på kroppen igen.
Lige pludselig er de samme symptomer, som før eskalerede, bare en del af kroppens signaler, lige så naturligt som at føle sult, og man kan afvikle dem ved at lade sig føre med af dem.

Dette kan være lidt svært at forstå eller stole på, før man har prøvet det – og vi tager det selvfølgelig små skridt ad gangen – men rigtig mange klienter oplever, at behandlingen kan give lidt samme fornemmelser som et angstanfald gør, bare hvor det nu kun føles behageligt. Virkelig befriende behageligt.

Det kan være svært at sige hvad grunden til angsten er. Som oftest er den af mental karakter… Meget generelt sagt rammer angst ofte sensitive og kløgtige mennesker, som har en tendens til at bruge logik og rationalitet fremfor deres sensitivitet i udfordrende situationer – og når det ikke går udelukkende godt, kan det blive en meget indadvendt og selvkritisk bearbejdelses-process. Der er ikke noget af denne årsag, som er en fejl eller et problem, sålænge man vejer lidt op for det og lærer også at brugere sin følelsesmæssige intuition og udadvendthed.

Og vigtigst lærer at lytte og stole på sin krop og øver at dyrke sin tilstedeværelse via vejrtrækningen.

Så – hvordan behandles angst?

– Man afspænder de steder i kroppen, der er spændte, så kroppen kan slappe bedre af. Ofte er der fokus på nakken, hvor mange vitale nerver til maveområdet løber.

– Vi øver den dybe, rolige vejrtrækning, der styrer det parasympatiske nervesystem, så kroppen har lettere ved at falde ned og ikke lede efter faresignaler.

– Man behandler maven for de mange stresshormoner, som kommer fra binyrerne og kan sidde fast omkring tarmsystemet

– Vi har en løs og uformel snak om hvornår angsten kommer, hvordan den føles, om det føles som angst over noget specifikt osv. Men som oftest er det behandlingen af kroppen, der gør forskellen.

For hver gang vi gentager disse punkter bliver angsten mere og mere ubetydelig.

Jeg håber, dette giver mening – især for folk, der oplever angst.
Da angst lidt er blevet mit speciale, har det været lidt svært at holde kort. Det ligger mig meget på sinde, både fordi det er aktuelt for i hvert fald 400.000 dansker og da jeg selv har haft meget angst i starten af mine tyvere – og så er det et godt eksempel på hvor meget det fysiske og psykiske hænger sammen.

Jeg håber, det ikke blev for kludret eller langhåret. I en behandlings-session behøves der langt fra så mange ord.

Alle uddybende spørgsmål er velkomne!

Mvh,
Andreas

Dit svar