Jeg læste for nylig en psykiaters definition af sundhed som værende fravær af sygdom.

Men én ting er ikke at være syg — noget andet er at have masser af energi, velvære, overskud og glæde i sit liv.

WHO mener, det er en tilstand af fuldstændig fysisk, psykisk og social trivsel.

Hvordan opnår man det? Jeg giver et bud.

Hvad er sundhed for dig?

Ligesom der er mange forskellige grunde til at få en sygdom, er det meget individuelt hvad der forstås som sundhed og mærkes som et godt helbred.

Alligevel er der centrale emner der går igen — både når jeg læser i fysiologi-bøgerne og hører mine klienter, hvad der fylder og står i vejen for følelsen af trivsel.

Jeg vil meget gerne høre, hvad sundhed er for dig! Og hvad det vigtigste for dit helbred er.

Indtil da må du få mit bud på hvordan, du sikrer dig et godt helbred:

1) Få rigeligt med vand og søvn

Start altid med at kigge på dine basale behov. Mange undervurderer vigtigheden af dette og overser derfor den allermest logiske grund til at kroppen halter. I vores hverdag handler det især om mængden af søvn og vand.

2) Spis grønt

Om din diæt har et navn, og om du holder dig helt væk fra visse fødevarer eller ej – så sørg for at der er masser af grønt til.

De fleste får for meget mel, sukker og animalske produkter (især mejeriprodukter) og for lidt grønt. At lave om på dette kan gøre underværker, også ved en “lavpraktisk” skavank som smerte i et led eller en muskel.

3) Få frisk luft (og nyd naturen)

Prøv at få frisk luft hver dag. Det lyder banalt, men mange har en hverdag, der ikke prioriterer dette. Det er også et plus, hvis du ikke tæller din cykeltur til arbejdet i den hektiske trafik med, men derimod kombinerer det med at nyde naturen eller en dejlig udsigt. Gå evt en tur uden andet formål. Er det ikke muligt til hverdag, så sørg for et godt indeklima med masser af planter, og tag revanche med en tur i skoven eller til stranden i weekenden.

4) Få motion

Hvad god motion er, er også individuelt – men her er et par inputs:

  • Hellere 20min om dagen end 1x 2timer om ugen.
  • Du kan gøre meget for din holdning med 2-5 minutters stræk/øvelser i timen.
  • En gang eller to om ugen skal pulsen op.

5) Vær ærlig

Der er ikke noget så lettende som at kunne være helt ærlig og “lige ud”. Det vigtigste er, at du er ærlig overfor dig selv, men dette bliver bestemt lettere af at sige tingene, som de er, til folk omkring dig. Så kan du nemmere både mærke og forstå dine behov og du får lettere ved at overkomme dine begrænsninger.

6) Plej dine nære relationer

Intet giver livet indhold og mening som at nyde samværet med sine nærmeste – hvad end det er kvalitetstid med kæresten, familie eller gode venner. Sørg for at dine nærmeste ved, at de betyder noget for dig – og forvent gerne noget af dem. De vil også gerne tættere på dig.

7) Slip dine bekymringer

Der er så meget, man ikke kan forudsige eller styre. Det kan give bekymringer og anspændthed. Får det først lov til at tage fat, kan det vokse sig større og større. Øv dig i at slippe tankerne og tage tingene som de kommer. Måske bekymringerne er helt uden grund, når det kommer til stykket. Måske de alligevel bare ikke hjælper.

8) Prioritér din tid

Du kan ikke alt. Du kan slet ikke alt. Du bliver nødt til at vælge noget fra. Hvad vil du helst have, dit liv hovedsageligt skal bestå af? Gør det også det? Ellers er det ok at gøre noget ved det — også selvom det føles egoistisk.

9) Fordyb dig, vær kreativ eller lav ingenting

Vores liv har mange aspekter, der skal gå op og mange bliver derfor ret praktiske anlagt. Sørg for at dyrke og nyde pauserne, så de eneste pauser ikke bliver at stene ind i en skærm. Fordyb dig i noget, vær kreativ eller nyd slet ikke at lave noget.

10) Vær gavmild

At være gavmild er at bidrage. Vi er alle sat i verden for at bidrage med noget, vi er gode til. Det kan godt være noget fagligt, men det kan også være en evne eller egenskab, der er så naturlig for os, at vi ikke engang lægger mærke til den.

Hvad end du er gavmild med dine evner, din tid, dine penge, mad, tjenester, berøring eller noget helt andet — så sørg for, det er kombineret med at være gavmild med din opmærksomhed.

Og så et bonus-råd, som kan hjælpe dig med alle ovenordnede punkter:

Gå i terapi 🙂

Intet har forandret mit liv som terapi og især Body SDS. Det har hjulpet mig til kende mig selv, mærke mine styrker og begrænsninger og arbejde med begge. Det har ændret mit syn på mange udfordringer og derfor også på hvordan, jeg reagerer på dem.

At prioritere sit helbred og sin livsglæde er altid pengene værd.
Og det giver mig følelsen af sundhed og balance, fordi det får krop og sind til at hænge sammen.

 

Ovenstående er måske ikke en fyldestgørende liste. Man kunne blive ved med en masse gode punkter og fylde hele biblioteker med bøger om hvert emne. Men det er et overordnet bud på, hvordan man bevarer og styrker et godt helbred (og får hjælp til at leve et meningsfuldt liv). Og der er heldigvis masser af materiale om hvert punkt.

Måske du har en tilføjelse? Send den meget gerne til mig.

Man kan ikke altid opfylde alle punkter fra listen lige meget. Men det kan være godt at se på, om de samme punkter altid bliver nedprioriteret, og mærke efter om det ikke giver en god balance at samle op på dem.

Har du lyst til mere inspiration?

Har du lys til at læse mere om Body SDS hos Kropsrummet?
…om teknikken?
…om behandlingens holistiske del?
…om kost eller træning?

Vil du læse den artikel, jeg nævner i indledningen?
Om begrebet “healthism” eller om WHO’s definition?

Så klikker du bare videre! 🙂

Kærligst,
Andreas