I sidste indlæg snakkede jeg om selve teknikken i Body SDS. Den er essentiel – især til en fysisk problematik. Men det er svært at adskille det fysiske fra det psykiske og derfor vigtigt at have redskaber til at kunne komme hele vejen rundt om en problematik. Dette fokus giver en holistisk behandling.

Her er tredje del af min guide til hvad, Body SDS er – om de ekstra muligheder du har i behandlingen.

Jeg ønsker at give dig muligheden for en holistisk behandling…

Det gør jeg, fordi jeg mener, at man ofte ikke kan adskille hvordan, vores krop fra vores psyke. Heller ikke fra hvordan vi bruger kroppen og hvad vi spiser.

Her er de elementer, som behandlingen inddrager for at komme hele vejen rundt om dine ønsker og mål for behandlingen.

Der er intet fra denne liste, der er obligatorisk! Men min erfaring siger, at det er gavnligt at tilføje disse elementer sideløbende med den fysiske behandling af kroppen. Dette sker for det meste sker af sig selv.

VEJRTRÆKNINGSTEKNIKKER

Vejrtrækningen er omdrejningspunktet for kroppens velbefindende. Den er alfa-omega for vores kredsløb og dermed for immunforsvaret og restitution. I sidste ende falder alt tilbage på vores kredsløb og vejrtrækning!

Din vejrtrækning bliver påvirket af et liv med høj fart og mange tanker, og er derfor også nøglen til at komme tilbage til kroppen og ned i gear.

De fleste behandlingsforløb starter med at øve en dyb, rolig og afslappende vejrtrækning – det er også smertelindrende og gør behandlingen langt mere effektiv. Ofte er det også følelsesmæssigt forløsende.

TERAPEUTISK SAMTALE

Som oftest tager vi udgangspunkt i den fysiske process, men en samtale kan støtte op omkring denne. Nogle gange er det kun en løs snak (“smalltalk”) om problemet – hvordan det føles, hvornår det startede og hvorfor og om man fx skal justere sin arbejdsstilling e.l.

Andre gange er anledningen til behandlingen helt eller delvist af psykisk (læs: følelsesmæssig) karakter, og der vil være et større fokus på en dybere, terapeutisk samtale – hvordan du har det, og hvad der ligger til grund for det. Der skal ikke “graves” i følelserne, men hjælpes til at ‘slippe’.

En følelsesmæssig anledning kunne for eksempel være de lidt mere diffuse symptomer og diagnoser: angst, stress, søvnbesvær, tristhed, kriser eller traumer.

KOSTVEJLEDNING

Som Body SDS terapeut har jeg en del viden om kost og kosttilskud, som jeg glædeligt deler ud af.

Jeg er hovedsageligt uddannet i kroppens udrensende funktioner. Dvs hvilke madvarer, der belaster og derfor gerne skal undgås i bestemte situationer samt hvilke fødevarer, som støtter særlig op omkring kroppens velvære. Desuden har jeg en del viden om allergier og livsstilsrelaterede sygdomme.

Hvis jeg fornemmer interesse for det, giver jeg små anbefalinger til hvilke kostvarer, der er gode gode at undgå, og hvilke, der kan være gode at få flere af. Så sig gerne til, hvis du selv har spørgsmål eller ønsker.

TRÆNINGSVEJLEDNING

Body SDS har sin egen træningsform. Man kan lave den i fuld længde, eller jeg kan udvælge øvelser fra den. Disse har til formål at forlænge effekten af behandlingen eller forberede næste skridt i forløbet – og det er i det hele taget rart selv at have nogle smertelindrende redskaber.

Man kan kalde det en funktionel træning, dvs at alle bevægelserne er naturligt styrkende og strækkende på samme tid. Det er en slags mellemting mellem yoga og crossfit. Og jeg kan varmt anbefale at prøve den i sin fulde form!

Det holistiske er en naturlig forlængelse af Body SDS

Hvordan ved man så, hvilken blanding man får? Den bekymring kan jeg godt forstå – men jeg oplever, at det giver sig selv så snart vi mødes og har en lille samtale om anledningen til behandlingen, om hvor du er i dit liv samt hvad dine ønsker og mål er.

Derfra har jeg erfaring om hvad der hjælper, hvilket vi afstemmer vi løbende.

Du bestemmer

Det er ret normalt at en klient siger “I dag trænger jeg til ikke at snakke lige så meget, men bare koble hovedet fra” – eller omvendt – “Jeg er rigtig glad for, vi fik smerten i mit knæ væk – nu har jeg tænkt på, jeg gerne vil snakke lidt om, at jeg har det svært i mit forhold…” og mange andre variationer af det. Det er du altid velkommen til.

Med andre ord er ingen problemer for små, men heller ingen for store. Vores meget naturlige approach til krop og psyke gør at vi ofte finder ind til en simpel måde at opnå bedring, selv med problemer man har haft i lang tid.

I sidste del af min guide, opsummerede jeg den fysiske teknik som “pulserende, fysiologisk og led-frigørende massage”. Nu kan jeg tilføje ‘terapeutisk’ til den liste. Men vi har heldigvis et godt ord for det – og det er: kropsterapi. Jeg behandler altså både fysiske og følelsesmæssige problematikker, konkrete eller diffuse, lokale eller overordnede.

Jeg håber, det lyder som noget for dig!

Mvh,
Andreas