Hvad er angst? Og hvordan behandler Body SDS angst?

Angst er et rigtig godt eksempel på, hvor meget krop og psyke hænger sammen. Det er et tema, der ligger mig meget på sinde – både fordi det er aktuelt i større eller mindre grad for de fleste “moderne mennesker” og fordi det er vigtigt at snakke om. Og så fordi jeg føler, jeg har en ret god fornemmelse for det, efter tidligere selv at have haft meget angst.

 

SYMPTOMER PÅ ANGST

Angst er meget individuelt, og kan virke som en uoverskuelig størrelse, når den rammer. Så der er god grund til at bryde det lidt op og se på de forskellige mekanismer i det.

Der er symptomer, der minder om nervøsitet – rysten, svedige hænder, svimmelhed, manglende kontakt til kroppen eller en fornemmelse af at stivne.

Der er symptomer, der relaterer sig til tvangstanker – der kan komme tanker, vi knap nok vidste vi havde eller som vi på andre tidspunkter godt ved ikke er rigtige og pludselig fylder de det hele.

Og der er symptomer, der minder om stress – hjertebanken, høj puls, flygtige tanker, rastløshed og søvnbesvær.

Det kan være helt forskelligt, hvad angsten trigges af og personer med denne diagnose kan have vidt forskellige kombinationer af ovenstående symptomer.

Men der er nogen fællestræk, nemlig det at symptomerne eskalerer, så vi føler, vi ikke har kontrol over os selv… Det kan være, det kun er kroppen, der føles ude af kontrol, det kan være, det kun er tankerne eller det kan være det hele. Som regel føles krop og hoved i hvert fald meget langt fra hinanden. Og næsten altid bliver vejrtrækningen påvirket, hvilket er yderts ubehageligt.

 

HVORDAN STARTER ANGSTEN?

I bund og grund er angst en grundfølelse, som starter en fysiologisk mekanisme, der gør at kroppen er på vagt efter fare.

Bestemte følelser og tanker udløser bestemte stresshormoner, som får vores krop til at reagere på bestemte måder. Det er hovedsagelig et samarbejde mellem vores hjerne, nyrer, nervesystem og vejrtrækning. Når vores sanser opfanger, at der er fare på færde, er det helt efter bogen at hele kroppen gør sig klar til at kun at fokusere på fare.

Alle disse symptomer er altså naturlige, men er fra naturens side ment som en kortvarig tilstand indtil faren er ovre og kroppen kan ånde lettet op.

Oprindeligt tror jeg at dette kropslige sikkerhedssystem er udviklet til at overkomme fysiske farer… Urmenneske-eksemplet er at høre en lyd, som måske er et angribende dyr. Endnu mere interessant og aktuelt er det, at kroppen udløser de samme stresshormoner, når vi er i mental eller følelsesmæssig fare… Er vi i fare for at blive såret, afvist, få en dårlig karakter, være bagud, få skældud, blive til grin, osv, kommer vi i samme alarm-tilstand.

Derfor er det vigtigt at se på, hvorfor angst-tilstanden bliver mere permanent. Det tror jeg dog ikke handler om at blive klogere og “knække koden”, men at mærke grunden til angsten som en kropslig fornemmelse og lære at kunne slippe den.

 

HVORDAN DU KAN BRYDE ANGSTEN MED DIN VEJRTRÆKNING

Når vi udløser stresshormoner stopper vi med at trække vejret med maven, kaldet vores primære åndedræt eller parasympatiske åndedræt (læs: hvileåndedræt) og begynder i stedet at trække vejret med brystkassen (vores sekundære vejrtrækning). At trække vejret med brystkassen er en overfladisk vejrtrækning og super smart, hvis vi skal reagere hurtigt. Dette skift er helt naturligt og sker helt automatisk. Desværre skifter den ikke tilbage igen automatisk – så det er dét, vi skal lære. At vende tilbage til den vejrtrækning, der giver kroppen ro, tryghed og renser ud i stresshormonerne igen.

Det lyder måske ret teknisk. Vi skal nok gøre det håndgribeligt og tage et skridt ad gangen i behandlingen. Pointen er, at hvis vi lærer vejrtrækningen godt at kende og øver vores hvileåndedræt, så kan symptomerne ikke eskalere. Hvis ikke vejrtrækningen bliver påvirket, så gør tankerne det meget ofte heller ikke. Og så starter den dårlige cirkel ikke.

 

ANGSTEN FOR ANGSTEN

På vej mod bedring føles det oftest som om, man bliver gode venner med de symptomer, man mærker. For kroppen sender ikke de signaler uden grund. Det, man mærker som angst, er ofte kroppens forsøg på at ryste angsten af sig og genetablere kontakten med kroppen. Dette kan være lidt svært at forstå eller stole på, før man har prøvet det, men rigtig mange klienter oplever, at behandlingen kan give de samme fornemmelser som et angstanfald gør, bare hvor det nu kun føles behageligt. Virkelig befriende behageligt.

Det er derfor, angsten for angsten er den værste fjende, og når først man ikke frygter angsten, bliver den sjældent særlig mærkbar.

Jeg spurgte engang en klient, hvorhenne det ville være helt ok at få et angstanfald, og derefter spurgte jeg om der var et sted, hun aldrig mærkede angsten. Svaret var det samme til begge spørgsmål.

 

SLIP ANGSTEN VED AT SLIPPE KONTROLLEN OVER DEN

Jeg har indtil nu sagt at angst føles som noget, der er “ude af kontrol” og at man skal bryde den fysiologiske reaktion/cirkel, så vejrtrækningen ikke kommer “ud af kontrol”.

Men når man når dertil, føles det dog nærmere som om, at man netop kan lade kroppen komme ud af kontrol, uden at det er ubehageligt.

Kontrollen er oftest mental, og angsten er jo meget fysisk. Når man slipper den mentale kontrol og stoler på, at kroppens signaler giver mening og nok skal regulere sig selv, vil man opleve at tilstanden er meget midlertidig. Lige pludselig er de samme symptomer, som før eskalerede, lige så naturligt som at føle sult, og man kan afvikle dem ved at gå med dem i stedet for imod dem.

 

HVEM FÅR ANGST OG HVORFOR?

Det kan være svært at sige hvad grunden til angsten er. Som oftest er den af mental karakter… Meget generelt sagt rammer angst ofte sensitive og kløgtige mennesker, som har en tendens til at bruge logik og rationalitet fremfor deres sensitivitet i udfordrende situationer – og når det ikke går udelukkende godt, kan det blive en meget indadvendt og selvkritisk bearbejdelses-process. Der er ikke noget af denne årsag, som er en fejl eller et problem, sålænge man lærer at slippe det og vejer lidt op for det ved at lære også at bruge sin følelsesmæssige intuition, sårbarhed og udadvendthed også. Og vigtigst lære at lytte og stole på sin krop og øve at dyrke sin tilstedeværelse via vejrtrækningen.

Men først og fremmest kan angst ramme alle, der lever et lidt hektisk liv med mange bekymringer eller tanker.

 

HVORDAN BEHANDLES ANGST

Jeg har tidligere opremset symptomerne på angst. En ande pointe med det er, at mens jeg ofte har det princip, at man skal behandle årsagen fremfor symptomerne, er det snarere omvendt med angst. Selvom man finder og forstår anledningen, kan symptomerne stadig være der – nærmest som om de er gået i baglås. Behandler vi derimod symptomerne, forsvinder følelsen af angst ofte! Og da symptomerne hænger sammen i en naturlig kropslig mekanisme, så er det nærmere en cirkel, der bare skal brydes – så slipper symptomerne.

Hvordan gør man det, helt konkret?..

– Man afspænder de steder i kroppen, der er spændte, så kroppen kan slappe bedre af. Ofte er der fokus på nakken, hvor mange vitale nerver til maveområdet løber. Det handler både om at falde ned og om at udvide vores comfort-zone.

– Vi øver den dybe, rolige vejrtrækning, der styrer det parasympatiske nervesystem, så kroppen har lettere ved at falde ned og ikke lede efter faresignaler. Dette gør vi sideløbende under hele behandlingen, og det bliver dermed nemmere og nemmere også at gøre selv i sin hverdag.

– Man behandler maven for de mange stresshormoner, som kommer fra binyrerne og kan sidde fast omkring tarmsystemet. Man kan behandle organer på samme måde som muskler, det kræver blot lidt større præcision og varsomhed, men det føles ganske rart.

– Vi har en løs og uformel snak om hvornår angsten kommer, hvordan den føles – om det føles som angst over noget specifikt osv. Vi ser hvor denne snak fører hen. Som oftest er det behandlingen af kroppen, der gør forskellen, men snakken kan støtte rigtig godt op om behandlingen. Ofte er det endda en snak om at lade tankerne være – men dette er måske lidt abstrakt, indtil man har prøvet det i praksis.

 

HVAD MAN KAN FORVENTE AF BEHANDLINGEN…

For hver gang vi gentager ovennævnte punkter bliver angsten mere og mere ubetydelig.

Som regel tager det 2-3 behandlinger før symptomerne er nulstillede – og det er en meget stor hjælp for at kunne fokusere på det, der skaber angsten, eller grundlaget for at opleve angst. Skal man ændre sine mønstre og vaner, er et længere forløb selvfølgelig optimalt. Det kan for eksempel være at tjekke op på både symptomer og tankemønstre med et par behandlinger mere.

Da angst lidt er blevet mit speciale, kan det være lidt svært at holde kort. Jeg håber ikke, det blev for kludret eller langhåret. I en behandlings-session behøves der slet ikke så mange ord. Men jeg håber, det giver mening for jer, der har oplevet angst.

Jeg læste for nylig at 400.000 dansker lider af angst, og jeg tror det er lavt sat.
Hvis man er typen, som har tendens til at tumle meget med sine problemer alene, er det en rigtig god start at dele sine oplevelser og tanker. Andre har allerede delt deres historik med mange omkring sig mange gange, og her skal man være opmærksom på, at snak alene ikke løser det, og at det måske endda kan være med til at fastlåse en identitet omkring det.

Vil du læse mere om Body SDS-teknikken, kan du gøre det her.

Alle uddybende spørgsmål er velkomne!

Mvh,
Andreas